GIRLS, ARE LOSING THEIR COOL

“I’m afraid I can’t explain myself, sir.
Because I am not myself, you see?”
-Alice in Wonderland

I

To be clear, this is my first blog in English. So, why? Because today i’m gonna talk about something really sensitive, and it’s not a great idea to talk in Vietnamese. Well, at last, this sh*t is about women, and you know, never make women crazy.

So yesterday is The Independence Day. It’s great, people went somewhere with their friends, their family. They had good times. Me too, i had a great holiday. Here’s the problem, last night, i opened my facebook (it’s nasty), and i see something really shocked me. You know, i’ve added some really pretty girls as facebook friends, but i don’t really know who they are. I just add, and leave it. And last night, i saw a girl on facebook updated her status. It’s kinda personal, but it’s truly hurt. She has no friends, no family for the holiday, and she stayed home, she didn’t go anywhere for fun. And what makes me feel sorrow for her is in fact, she has bad relationships with guys. Because she’s very hot, so although i didn’t care about her, my friends talk about her very much. They say every time she dates with a guy, it’s only lasts 3 days. But she keeps doing that, and i just don’t know why. She keeps dating, ending relationships, and going to find someone else. It doesn’t matter that she’s a good or a bad girl. Because when you live a life like her, you’ll be hurting, no matter who you are. I feel sorry for her, it’s true, she’s a pretty girl, she be nice to people, and guys step in, and destroy her relationships. That’s how girls live and love in modern days. In some case, they’re in a relationships for nothing, they don’t really like that guy, but they still make it, because they want to be famous, they want moneys, they want something. They accept guys so quickly that they don’t realize what kind of that guy, what he want, and what he’s gonna do. Pretty girl who has a great personality, has a great heart and be nice to people, they should wait for an ideal guy.

I stopped, thinked about her, and then i moved on. I’s scrolling down my facebook, and then i see many status. I saw some girls tell their parents’re cruel because they can’t go out with friends, i saw some girls’re acting like whores. They opened their facebook, and they invited everyone, they asked everyone, like this
“It’s so boring to stay at home, can someone pick me up and have a great night with me?”
Like this
“I have a great dress but i have no one to hang out, who want to go out with me?”
And this
“Holiday, i’m staying home, it’s suck, want some friends!!!!”

Online dating’s SUPER popular right now. It’s easy as you buy a pair of shoes online. You just go online, choose the model you like, press buy, and it’s yours. Now, online dating’s love, love in 21st century. Of course, sometimes they meet great partner, but sometimes, it’s not go anywhere. It makes me sad about how fast people can forget their date online. They end their relationship, and they click delete, or block, or unfriend, and they hope they can forget their relationship with that. Honestly, me and my girl are still talking online. We never hang out. We do meet, talk, and smile together in real life, but we never make a date night. It’s still soon, we don’t want to make everything fast, and then, end fastly. That’s right, girls hang out with guys so quickly. They have dinners, they take pictures, and then, they feel boring, and they close. Everytime i meet my girl, i give her a smile, sometime, i touch her hair (badly). But that’s enough. Of course, we’ll hang out, but only when we’re sure about our relationships. These days, girls don’t love like that. They fell so fast, and when it’s end, they hurt, like the girl i talked about in the first place. They are losing their cool.

MAROON 5’S V: NGHE XONG, NẰM XUỐNG, CỐ KHÔNG KHÓC, KHÓC ƯỚT GỐI

But now I realize
It was always you

V

Mùa hè này, Coldplay đã cho ra mắt album mới nhất của nhóm, tạo nên một làn sóng tranh cãi ra trò. Chuyện là bốn chàng nhà ta đổi từ alternative rock sang hẳn pop rock có giai điệu điện tử, thậm chí có một vài bài nghiêng hẳn về thể loại electronica (mình đoán có lẽ đó là lí do mà Avicii là nhà sản xuất cho album). Riêng với Coldplay, chuyện “đổi tông” như vậy không phải là lần đầu, nhóm đã thành công với Mylo Xyloto. Nhưng với Ghost Stories, cá nhân mình cảm thấy album này chẳng qua chỉ là trò con nít Chris Martin tạo ra khi anh vừa ly hôn xong thôi. Bạn biết đấy, khi một thằng bị bồ đá thì hay hát nhảm nhí vu vơ khắp phố. Trái lại với Ghost Stories, V của Maroon 5 được trông chờ sẽ nối tiếp thành công của nhóm nhạc Mỹ trong thể loại Pop Rock. Sau một thời gian dài nổi danh nhờ dòng nhạc thị trường rẻ rúng, Maroon 5 trở lại và bá đạo hơn hẳn. Từ “Moves Like Jagger” cho đến album “Overposed” định nghĩa hoàn toàn lại thể loại Pop Rock. Nói thật với mình, lần cuối cùng bạn không rợn da gà khi nghe Payphone là khi nào.

MilaBlueWingF 2Vì thế, với V, người nghe trông đợi nhiều, rất nhiều ở Maroon 5, tương tự như với trường hợp Coldplay với Ghost Stories. Cả hai album đều được thực hiện trong một thời gian không phải là dài, đều thể hiện phong cách vốn có bằng một ngôn ngữ mới. Sau khoảng gần một giờ nghe album V, mình thấy hình như album này làm cho Ghost Stories trông chả ra gì.

maroon-5-v-album-artwork

“Overposed” là một thành công lớn của Maroon 5, tuy album đã thay đổi hoàn toàn hình ảnh của nhóm kể từ “Songs about Jane”. Với V, Maroon 5 bê y nguyên cái tinh thần của album trước vào, chỉ là sâu sắc hơn thôi, còn về độ xõa đặc trưng của Maroon 5 thì vẫn không hề suy giảm. Bạn sẽ choáng ngợp, sớm thôi, với những bài như “Maps”, “It was always you”, cũng như cảm thấy muốn nhuộm màu tóc mới của Adam Levine khi nghe “Feelings”. Nhưng cá nhân mình cho rằng, V sâu sắc và lãng mạn hơn rất nhiều các bài hát trước của Maroon 5. Từ đó, album mang người nghe quay trở lại thời của “This Love’, “She Will Be Loved”, những bài hát mà khi nghe chúng ta chỉ có nước rủa con bồ cho nó chết quách cho rồi.

Chất giọng cao sexy đặc trưng của Adam vẫn còn rất tuyệt vời, thậm chí được nâng cấp phần nào khi vào tay các nhà sản xuất tài năng như Shellback quá quen thuộc với nhiều bản hit Pop, như Max Martin, người tạo nên tên tuổi của Backstreet Boys, Britney Spears, N’Sync. Tuy vậy, do mình đã nói các bài hát trong V sâu sắc hơn nên độ lướt-tạo-da-gà của Adam có phần khiêm tốn hơn so với khi anh hát “Payphone”, “One more night”. Adam quyết đoán hơn, thậm chí trong các bài buồn thảm thiết mà nghe vẫn cứ như anh chàng đang đi tia gái.

maroon-5-press-2014-billboard-650

Tiếc một điều là phần giai điệu và âm thanh của album này chưa thật sự hay. Đoạn guitar mê hoặc trong bài “Misery” lúc trước vẫn chưa trở lại. Tiếng trống nhịp nhàng trong “This love” vẫn vắng mặt. Tuy nhiên, album vẫn rất tuyệt khi giữ nguyên cái hay của Pop Rock khi hạn chế tối đa sự có mặt của âm thanh điện tử, mà thay vào đó là âm thanh nhạc cụ nguyên bản, với sự trở lại của tay chơi organ/piano Jesse Carmichael.

V có đạt được thành công vang dội như Overposed hay không thì vẫn còn chờ thời gian, nhưng mình khẳng định album là một sự tiếp nối xứng đáng với những gì mà nhóm làm được trong Overposed. Xét riêng về mặt cảm nhận và độ phiu, V là một điều hoàn toàn mới chưa bao giờ có trước đây của Maroon 5. Đó là sự badass mà nhóm chưa thể hiện trước đây, giờ hiện hữu mạnh mẽ, đó là sự sâu sắc đáng chê trách, đôi lúc khiến ta vui, hạnh phúc, đôi lúc khiến ta ngậm ngùi, tiếc nuối. Với những ai đã từng nghe Maroon 5, V là một phần thưởng xứng đáng sau Overposed, với những ai chưa từng nghe Maroon 5, V là món quà độc nhất vô nhị, chưa từng có mà nhóm tặng cho bạn, đặc biệt là những ai đang yêu. (:

maroon_map11

Album “V” của Maroon 5 được phát hành bởi hãng Interscope ngày 29.8.2014